پیاده روی اربعین

پیاده روی اربعین
پیاده روی اربعین جدا از اینکه یک حرکت و جریان اجتماعی و تبلیغی و همچنین هویتی تشیع است و نماد همبستگی شیعیان است، فلسفه هم دارد و از سوی بزرگان دین سفارش شده است و نیز صواب زیادی دارد.
هر چند سندی در دست نیست ولی بعضی از پژوهشگران گفته اند که پیاده روی به سمت کربلا در اربعین ( چهلمین روز شهادت امام حسین ع ) از زمان امامان شیعه انجام می شده و رایج بوده و شیعیان این سنت را در زمان عباسیان و قبل از آن در زمان امویان مدام انجام می دادند. این سنت که سالها به فراموشی سپرده شده بود، مجددا توسط میرزا حسین نوری ( محدث نوری ) احیاء شد و رفته رفته به تعداد زائران سیدالشهداء در روز اربعین اضافه شد ( خصوصا در زمان صلح).
این سفر مقدس و روحانی همچنین توسط طلبه ای حوزه علمیه نجف و نیز در زمان پس از سرنگونی صدام جان تازه ای گرفت.
برخی این سنت و اجتماع عظیم را به اجتماع مسلمانان در مکه (حجاج) تشبیه کرده اند.
سابقه قدیمی تر و اصلی تر پیاده روی و زیارت اربعین به زیارت امام توسط حضرت زینب س و امام سجاد ع در چهلم شهداء کربلا برمی گردد که امروزه نه تنها شیعیان که باقی مسلمانان و حتی غیر مسلمانان ( که اعتقاد به آزادگی امام حسین دارند )، در این اجتماع بزرگ و با جمعیت میلیونی، هرساله شرکت می کنند و اکثرا مسافت بین نجف اشرف تا کربلاء معلی ( حدود ۸۰ کیلومتر) را پیاده روی ( به سمت معشوق ) می کنند. شیعیان عراق هم در مسیرهای منتهی به کربلا و حتی داخل خود شهر به رسم همیشگی و قدیمی خودف میزبانی آبرومند و فراموش نشدنی را برای زائران انجام می دهند و تا حد امکان با برپایی موکب ها بهترین پذیرایی را از آنها می کنند و حتی منازل خود را برای استراحت در اختیار جمعیت قرار می دهند.
در این آمار بزرگ از پیاده روی زائرین اربعین در زمان های منتهی به روز اربعین حسینی، ایران هم نقش زیاد و درصد و سهم بالایی از شرکت کننده ( و حتی مجری و اداره کننده ) را به خود اختصاص داده است. بطوریکه مردم ارادتمند به ائمه و علاقمند به شرکت در پیاده روی اربعین و زیارت سیدالشهداء از تمامی مرزهای موجود بین ایران و عراق (مرزهای زمینی مهران، شلمچه، چذابه و خسروی ) با ارائه مدارک مورد نیاز ( پاسپورت و ویزا)، کشور را به مقصد شهر کربلا ترک می کنند.
البته این حجم خروجی از مرزها فقط متعلق به ایرانی ها نیست و شیعیان دیگر کشورها مانند افغانستان، پاکستان، هند، آذربایجان و… که در ایران مقیم هستند و یا با گذر از ایران قصد شرکت در پیاده روی را دارند نیز درصدی از مسافران و زائران گردهمایی اربعین محسوب می شوند.
برای افرادی که به هر دلیلی موفق به شرکت در بزرگترین اجتماع شیعیان جهان و زیارت اباعبدالله نشده اند، در شهرهای مختلف کشورمان مشابه این عمل و در مقیاس کوچکتری اجرا شده است و مثلا در روز اربعین جمعی از مردم تهران به نیابت از زیارت سیدالشهداء به پیاده روی از تهران تا شهرری و زیارت حرم شاه عبدالعظیم را جایگزین می کنند.
پیاده روی همچنین در ایام منتهی به شهادت امام رضا در آخر ماه صفر از مبدا شهرهای اطراف مشهد مقدس به مقصد این شهر و زیارت امام رضا ع، نیز رونق مجدد گرفته. در این پیاده روی هم به مانند پیاده اربعین کربلا، موکب های تعبیه شده برای پذیرایی مردم و محل هایی برای استراحت و تجدید قوای زائران امام رضا در نظر گرفته شده و مشهد مقدس و حرم امام رضا ع مقصد پیاده روی برای زائران به شمار می رود. در روایت است که علمای قدیم سالی یک بار سفر پیاده به بارگاه امام رضا ع داشتند.