شب قدر و احیا کجا برویم ؟ ویژه مسافران مشهد.

۵ مکان برگزاری احیا شب‌ قدر در مشهد مقدس

شب قدر فرصتی مناسب برای راز و نیاز و طلب مغفرت از خداوند و رقم زدن اتفاقات یک سال آینده است . این فرصت فقط یک بار در سال تکرار می شود و نباید به آسانی از دست بدهیم. برای اینکه بیشترین بهره معنوی از این فرصت کوتاه را ببرید لازم است بدانید که شب قدر در مشهد را کجا و چگونه سپری کنید.

همه ما در اطراف محل سکونت خود محافل، هیات‌ها و مساجد برگزار کننده مراسم شب‌های قدر را می شناسیم. احتمالا طی سالهای گذشته مراسم دعا، مناجات خوانی و احیاء را در این اماکن سپری کردید. ولی اگر قصد دارید شب های قدر ماه رمضان را به مشهد سفر کنید آیا باز هم ایده ای برای اینکه شب های احیا کجا بریم دارید؟

در این مطلب چندتا از بهترین اماکن مشهد مقدس که می توان شب های احیا را در آن سپری کرد به شما معرفی می کنیم. بعد از خواندن این مطلب و برنامه ریزی درست برای این شب ها با خیالی آسوده بیشتر وقت خود را صرف فیض بردن از فضای معنوی شب های قدر خواهید کرد.

برگزاری مراسم شب قدر در مشهد حرم مطهر امام رضا (ع)

شب های قدر از جمله  شب های پر فضیلت سال است که با مراسم های مختلفی برگزار می گردد. بسیاری از افراد تمایل دارند که به حرم امام رضا (ع) رفته و شب  قدر در مشهد را در این مکان مقدس سپری نمایند. مشهد همواره مسافرین زیادی را به خود جذب نموده و در ایام ماه مبارک رمضان افراد بیشتری برای برگزاری مراسم و ادعیه خوانی به زیاد امام رضا می روند. حرم امام رضا (ع) یکی از مکان هایی است که مراسم شب های قدر به بهترین شکل ممکن در آنجا برگزار می گردد.

حضور در حرم حس خوبی را به انسان القا می کند چرا که شما در جایی مشغول به دعا هستید که یکی از امامان و معصومین در آنجا به شهادت رسیده است. به همین دلیل بسیاری از افراد ترجیح می دهند شب های قدر در حرم امام رضا (ع) باشند و کنار حرم مطهر به دعا بپردازند. در این ایام از سال، مراسم متعددی برای شب زنده داری و شب های قدر در نظر گرفته شده است  که در ادامه توضیح خواهیم داد.

ویژه برنامه ای شب های قدر در حرم امام رضا (ع):

امسال نیز همانند سالیان قبل، مراسم شب های قدر در حرم امام رضا (ع) از ساعت ۲۱ شب آغاز خواهد شد که عموما مراسم در صحن رضوی اجرا می گردد ولی ویدیوی آن  به صورت زنده از صحن های دیگر نیز قابل پخش است زیرا در شب های قدر به حدی جمعیت زیاد می شود که ممکن است در صحن رضوی گنجانده نشوند. در ادامه برنامه ها به شرح زیر است:

  • ابتدا دعای جوشن کبیر که مخصوص شب های قدر است این دعا در حرم امام رضا (ع) توسط یک یا دو نفر از مداحان اهل بیت برگزار خواهد شد. خوشبختانه امکانات حرم امام رضا (ع) به اندازه ای است که تمام زائران می توانند کتاب های ادعیه را در نزدیکی خود در دسترس داشته باشند.
  • در ادامه پس از اتمام دعا، به مدت چند دقیقه مصیبت خوانی اجرا شده و سخنرانی مذهبی آغاز خواهد شد. از علما بزرگ در این مراسم دعوت می شود که مطالب آموزنده دینی را در این ایام در اختیار زائران حرم امام رضا (ع) قرار دهند.
  • لازم به ذکر است که مراسم خواندن قرآن نیز در این برنامه لحاظ می شود. در مراسم شب های قدر در حرم امام رضا (ع) از قاریان بین المللی نیز دعوت خواهد شد. تلاوت قرآن در این شب ها بسیار پر فضیلت بوده و بر آن تاکید می گردد.
  • در پایان مراسم، باید مراسم احیا نیز بر پا گردد. این قسمت نیز ذکرها و ادعیه های خاص خود را دارد که معمولا توسط یکی از علمای دینی اجرا می شود.

حواستان به سحری باشد!

لازم به ذکر است که با توجه به اینکه زائران باید برای خوردن سحری به هتل ها و منازل خود بازگشته و حرکت در این ازدحام جمعیت زمان زیادی خواهد برد، سعی می شود مراسم شب های قدر در حرم امام رضا (ع)  خیلی سریع به پایان برسند تا مردم نگرانی از این بابت نداشته و با خیال آسوده به دعا بپردازند. و برای مشاهده نقشه رواق ها و اطلاعات بیشتر به سایت حرم مطهر رضوی مراجعه کنید.

مراسم شب های احیا در بهشت رضا (ع)

در ایام ماه مبارک رمضان مردم در شب های احیا به جای این که در منزل بمانند و خودشان مراسم را برگزار کنند، ترجیح می دهند به اماکن مذهبی رفته و در جمع کثیری از مردم ادعیه خوانی و مراسم احیا انجام دهند. قطعا در چنین فضایی حال و هوای معنوی بهتر بوده و دعا خواندن دلچسب می شود. مسلما حضور در حرم امام رضا بهترین شانس برای هر کس خواهد بود اما ممکن است به دلیل فاصله زیاد تا حرم، شلوغ بودن و… برخی از افراد نتوانند به حرم مطهر رفته و در مراسم شب های قدر حرم شرکت کنند.

اما جای نگرانی نیست چرا که شب های قدر در بهشت رضا  نیز برپا می شود و مردم از هر قسمت می توانند احیا را در این مکان مقدس در کنار شهدای اسلام برگزار نمایند. مدیریت مراسم شب های قدر در بهشت رضا بر عهده هیئت جامعه الشهدا خواهد بود. لیست برنامه ها و ساعت اجرای آن از قبل در میان مردم اعلام رسانی خواهد شد.

ویژه برنامه های شب های قدر در بهشت رضا:

در صورتی که تمایل دارید شب های قدر در بهشت رضا حضور داشته باشید لازم است از کمیت و کیفیت برنامه ها مطلع شوید. این شب ها تنها یکبار در سال برگزار می شود و باید کوشید تا حتی ثانیه ای از آن از دست نرود:

  • شروع برنامه ها از ساعت ۲۱ شب خواهد بود. با توجه به این که چند برنامه برای اجرای شب های قدر در بهشت رضا در نظر گرفته می شود لذا ساعت شروع را زودتر قرار می دهند تا پایان مراسم دیر نشده و مردم بتوانند زودتر به منازل خود بازگردند. هیئت جامعه الشهدا همه موارد را در برگزاری مراسم شب های قدر در نظر گرفته و من جمله همین وجود زمان کافی برای خوردن سحری است.
  • در ابتدا دعای پر فیض جوشن کبیر برگزار می شود که قرائت آن برعهده سخنرانان مذهبی و یا برخی از علمای دینی خواهد بود.
  • همچنین هیأت جامعه الشهدا در بهشت رضا از مداحان اهل بیت دعوت می کند تا مرثیه خوانی نیز در برنامه های شب های قدر قرار گرفته و شرایط معنوی بهتری در بین مردم حاکم باشد.
  • سخنرانی علمای دینی را نیز نباید فراموش کرد که هر شب توسط یک یا دو نفر از علما انجام خواهد گرفت. هدف نهایی شب های قدر، احیای اسلام است که در سخنرانی ها به خوبی انجام می شود.
  • در پایان مراسم شب های قدر در بهشت رضا مراسم احیا در این فضای معنوی برگزار می شود. این بخش از برنامه نیز به بهترین شکل و اغلب موارد توسط مداحان اجرا می شود. سعی می شود تا ساعت یک و نهایتا دو بامداد مراسم شب های قدر در بهشت رضا به اتمام برسد تا مردم فرصت کافی برای بازگشت به منازل خود را داشته باشند.
  • در لابلای مراسم کمی زمان استراحت در نظر گرفته می شود تا مردم بتوانند اعمالی همانند خواندن نماز و… را به جا بیاورند.

مراسم شب قدر در دانشگاه فردوسی مشهد

با فرا رسیدن ایام شب های قدر در تمام کشور سعی می شود تمامی دانشگاه ها شب های قدر را در برنامه های اجرایی خود قرار دهند چرا که دانشجویان خوابگاهی نمی توانند تا دیر وقت بیرون از خوابگاه باشند و در نتیجه برنامه دانشگاه کمک می کند تا آن ها نیز بتوانند از شب های قدر استفاده کنند.. به عنوان نمونه مراسم شب های قدر در دانشگاه فردوسی مشهد این شرایط را فراهم می کند تا دانشجویان، اساتید، کارکنان و حتی مردم مشهد بتوانند از مراسم فیض ببرند.

ویژه برنامه های شب های قدر در دانشگاه فردوسی مشهد:

مردم مشهد می توانند برای برگزاری مراسم شب های قدر به دانشگاه فردوسی مشهد نیز بروند. البته اغلب افراد در این شهر، ترجیح می دهند حرم امام رضا را انتخاب نمایند قطعا احیا در چنین فضایی بسیار معنوی خواهد بود اما برای رفاه حال دانشجویان و دانشگاهیان، شب های قدر در دانشگاه فردوسی مشهد با برنامه های متنوع زیر در هر کدام از شب ها برگزار خواهد شد:

⦁ همانند مراسم شب های قدر در مکان های دیگر، برنامه با قرائت دعای پر فیض جوشن کبیر آغاز خواهد شد. ساعت شروع برنامه ها از قبل اعلام می شود و به گونه ای تنظیم می گردد که مراسم شب های قدر با بهترین کیفیت و سریع به پایان برسد تا خسته کننده نشده و افراد بتوانند سریع تر به منازل و خوابگاه خود بازگردند.

سال گذشته حجه السلام والمسلمين قرائتي در شب قدر سخنرانی مفیدی برای دانشجویان داشت.

⦁ دانشگاه فردوسی مشهد برای اجرای هر چه بهتر شب های قدر از مداحان بزرگ اهل بیت نیز دعوت به عمل می آورد تا نه تنها برای تلاوت دعای جوشن کبیر بلکه برای مرثیه خوانی نیز حضور داشته باشند تا شب های قدر برای مردم بتوانند حال و هوای معنوی را درک کنند.

⦁ در هر کدام یک از شب ها قدر از علمای دینی دعوت به عمل می آید تا مراسم سخنرانی دینی برای مردم اجرا شود. سعی می شود در هر شب، حداقل یکی از علما حضور داشته باشند. پس از این که قرائت دعای جوشن کبیر به پایان رسید، نوبت به سخنرانی مذهبی می رسد.

⦁ پس از آن مراسم احیا به عنوان آخرین برنامه شروع خواهد شد. شب های قدر در دانشگاه فردوسی مشهد به گونه ای پیش می رود که مراسم احیا در کنار مزار شهدای گمنام اجرا شود. این بخش از مراسم توسط یکی از علمای دینی و یا توسط مداحان برگزار می گردد و سعی می شود بدون اتلاف وقت و با کیفیت بالا اجرا شود.

قطعا دانشجویان، دانشگاهیان و تمامی افرادی که در مراسم شب های قدر حضور دارند باید قبل از اذان صبح، به منزل و یا خوابگاه برگردند تا از سحری بی نصیب نشوند. شب های قدر در دانشگاه فردوسی مشهد به نحوی مدیریت می شود که فرصت زمانی کافی برای بازگشت مردم به منازل و خوابگاه ها وجود داشته باشد.

مراسم شب های قدر در مسجد امام خمینی (ره) 

قطعا همه افراد آرزو می کنند که در این ایام و شب ها در حرم مطهر رضوی حضور داشته باشند اما به دلایلی همانند دوری راه، ترافیک سنگین خیابان و در نتیجه سختی در زمان بازگشت، شلوغی حرم و… این سعادت نصیب آن ها نمی شود. مهم این است که شب های قدر را در یک فضای معنوی به شب زنده داری بپردازید و در نتیجه می توانید از مراسم شب های قدر در مسجد امام خمینی (ره)   شرکت نمایید.

افرادی که در نزدیکی مسجد امام خمینی (ره)   زندگی می کنند می توانند برای هر کدام از شب های قدر در مراسم این مسجد شرکت نمایند. برنامه های ویژه شب های قدر در مسجد امام خمینی (ره)  یک هفته زودتر اعلام می شود تا نمازگزاران بتوانند برای شرکت در مراسم برنامه ریزی نمایند. سعی می شود که تنوع برنامه های ویژه این ایام در مسجد امام خمینی (ره) به گونه ای باشد که لذت معنوی را برای مردم به دنبال داشته باشد.

ویژه برنامه های شب های قدر در مسجد امام خمینی (ره):

  • معمولا ساعت شروع برنامه های شب  قدر در مشهد به گونه ای تنظیم می شود که مردم برای بازگشت به منزل و خوردن سحری وقت کافی داشته باشند. در مسجد امام خمینی (ره) مشهد نیز همین گونه بوده و ساعت ۲۲ شب آغاز برنامه ها خواهد بود.
  • اولین قسمت از برنامه، تلاوت دعای پر فیض جوشن کبیر است که این دعا توسط مداهان اهل بیت قرائت می شود.
  • پس از آن مداحان مرثیه خوانی را آغاز خواهند نمود تا شرایط معنوی با کیفیت عالی پیش برود. معمولا در مسجد امام خمینی (ره) از یک یا دو مداح دعوت می شود تا در کلیه شب های قدر در کنار مردم حضور داشته باشند.
    همچنین در مسجد امام خمینی (ره)  زمانی را به خواندن نماز اختصاص می دهند. خواندن نمازهای مربوط به شب های قدر ثواب زیادی دارد و در شب های قدر در مسجد امام خمینی (ره)  برگزار می گردد.
  • سخنرانی مذهبی توسط علمای دینی نیز در برنامه مراسم شب های قدر در مسجد امام خمینی (ره) قرار می گیرد. لازم است در این ایام بیشتر در مورد اسلام و فضیلت شب های قدر صحبت شود که در سخنرانی ها این امر به بهترین شکل ممکن محقق خواهد شد.
  • همان گونه که می دانید تلاوت قرآن در شب های قدر بسیار فضیلت داشته حتی برخی از سوره ها را تاکید بیشتری بر قرائت آن ها می شود. در مسجد امام خمینی (ره) از قاریان قرآن نیز دعوت می شود تا در برگزاری هر چه بهتر سهیم بوده و بخشی از برنامه ها را جلو ببرند.
  • در انتهای برنامه های شب های قدر به برگزاری مراسم احیا می رسیم. این قسمت در تمامی شب های قدر اهمیت زیادی داشته و تمامی ادعیه ها و اذکار مربوط به احیا قرائت خواهد شد. سخنرانان مذهبی و یا مداحان مراسم احیا را برگزار می کنند.

مراسم شب های قدر در مسجد مقبره مشهد

در قسمت های مختلف شهر، مراسم شب قدر در مشهد با برنامه ریزی های از قبل تدوین شده برگزار می گردد تا مردم از این شب ها بهره مند شوند. مشهد در ایام ماه مبارک رمضان میزبان زائران زیادی است که حتی  تنها برای شب های قدر به این شهر سفر می کنند و این بدان معنا است که ترافیک زیادی در این شب ها در مشهد وجود داشته و برای همه این امکان وجود ندارد که به حرم مطهر امام رضا بروند. لازم است در هر منطقه در چندین مکان مراسم احیا برپا شود تا مردم از این نظر دچار مشکل نشوند. مراسم شب های قدر در مسجد مقبره مشهد   براساس برنامه های معنوی زیر اجرا خواهد شد.

ویژه برنامه های مراسم شب های قدر در مسجد مقبره مشهد:

در ابتدا لازم است بیان کنیم که مراسم شب های قدر در مسجد مقبره مشهد به گونه ای پیش می رود که مردم برای خوردن سحری زمان کافی داشته باشند در نتیجه سعی می شود که در هر سه شب پر فضیلت، مراسم را از ساعت ۲۲ شب شروع کنند. از طرفی هر چه برنامه ها طولانی تر شود، برای مردم خسته کننده خواهد بود.

برنامه های شب های قدر در مسجد مقبره مشهد شامل:

  • در ابتدا دعای پر برکت و پر فضیلت جوشن کبیر توسط سخنرانان دینی و یا مداحان اهل بیت برگزار خواهد شد. این دعا در هر سه شب قدر در اولویت برنامه ها قرار دارد.
  • سپس نوبت به سخنرانی دینی خواهد رسید. علما سعی می کنند در این ایام از برکت شب های قدر، اسلام و مزیت های روزه داری صحبت کنند. در سال های اخیر با هجوم افکار غیر دینی، برگزاری چنین برنامه هایی باید بیشتر شود.
  • از مداحان اهل بیت دعوت به عمل می آید تا در مراسم شب های قدر در مسجد مقبره مشهد شرکت نموده و بخشی از برنامه به مرثیه خوانی این عزیزان اختصاص خواهد یافت.
  • از آنجایی که مهمترین عمل در شب های قدر خواندن قرآن است لذا از قاریان برجسته قرآن دعوت می شود تا با حضور در مسجد مقبره مشهد، به تلاوت قرآن بپردازند. در این شب ها خواندن برخی از سوره ها اولویت داشته و ثواب بیشتری دارد.

در نهایت مراسم احیا به عنوان آخرین برنامه شب های قدر در مسجد مقبره مشهد  برگزار می شود. این بخش از برنامه توسط سخنرانان مذهبی اجرا می شود. سعی بر این است که مراسم احیای با کیفیت بالا و سریع به اتمام برسد تا مردم بتوانند سریع تر به خانه بازگردند.